Klub Diana články o hubnutí, účinné hubnutí, dieta, cvičení, zdraví a krása pro ženy

Skupinové hubnutí

Internetové hubnutí

Cvičení

Fit Bodystyling

Pilates

Zum Light

Power jóga

Psychologická poradna

Jak se stát lektorkou

Články

BMI

Kontakt

PhDr. Zdeňka Sládečková

MUDr. Petr Sládeček

 
Klub Diana účinné hubnutí, dieta, cvičení, zdraví a krása pro ženy
Klub Diana
články o hubnutí
 
Klub Diana - články o hubnutí

Články o hubnutí.
Boj s kilogramy v klubu Diana!

 

Boj s kilogramy prohrává v tuto chvíli mnoho dalších lidí. Lékaři mluví o celosvětové pandemii obezity a bijí na poplach zejména kvůli zdravotním následkům.

Kilogramy mohou ničit i lidské vztahy, rodinu dětem, životní pohodu a štěstí. I když to vypadá povrchně, je nutné přijmout fakt, že je jakási nepsaná norma, ve které jsme se svou hmotností pro své okolí i partnery přijatelní.

Přečtěte si více o těchto problémech - Přehled článků.

 

Klub Diana - PhDr. Zdeňka Sládečková

Zažeňte podzimní depresi!

 

Babí léto je zprávou, že příroda začíná před zimou pomaloučku stahovat a skrývat dovnitř svou sílu. Měli bychom ji mít nastřádanou v sobě i my. Tam, kde si psychika nenabrala z letního tepla a světla dost, začne se jí energie nedostávat. Snížená síla a chuť žít některé z nás na podzim překvapí. Žít s depresí je ale dnes nadbytečné utrpení. Řešit se dá psychologicky a medikamentózně.

 

Z dopisu:
Už dva roky od podzimu do ledna prožívám zlé časy. Vlastně tím nejhorším je, že se cítím vyčerpaná a nešťastná. Víkendy mi na zregenerování sil vůbec nestačí. Nemám děti a vcelku se mi nic neděje. Můj přítel mi ve všem pomáhá. Vstávám neodpočinutá a celé dopoledne trvá, než to překonám. Vlastně mám pocit, že všechny síly dám na boj s únavou a jsem čím dál zoufalejší. Podle mého lékaře jsem zdravá. Žiji v depresi, bez naděje a mám pocit, že takhle žít je k ničemu. Už několikrát mne napadaly i ty nejhorší myšlenky. Můj přítel mne posílá k psychiatrovi, ale já blázen nejsem. Nebo ano? Irena, Chrudim.

 

„Deprese“ není deprese
Máme ji občas každý. „Deprese, depka, depina“ jsou vcelku módní a frekventovaná slůvka. Obvykle jimi hlásíme světu, že máme „špatnou náladu“. Ať se k nám toho dne raději nikdo nepřibližuje. Po dobrém obědě či sexu nebo spánku se nálada vylepší. Tomuhle občasnému zhoršení nálady, které je zcela přirozené a možná i dobré proto, abychom si pak návratu pohody v duši vážili, se odborně říká dysforie, tedy jakási rozlada. Od těžkého psychického onemocnění, depresivní psychózy, se špatná nálada významně liší.

 

Ani zármutek není deprese
V životě nás občas potkávají také těžké a náročné situace. Tam, kde jde o velké citové ztráty, prožíváme několik měsíců až roků zármutek, stesk, smutek. I to se dá lidově shrnout pod název „deprese“, ale jde o přirozenou reakci psychiky na duševní trauma. Jako bychom museli i v duši vše oplakat. Jsou to určitě těžké duševní zásahy, nicméně zdravá psychika má schopnost se postupně „zhojit“, zacelit, vyrovnat se se ztrátou, najít zpět cestu k radosti. I velké hoře či trauma většinou pomaloučku člověk zvládne.

 

Depresivní neuróza už je lehké onemocnění
Někdy se však kromě smutku objeví i jiné duševní a tělesné symptomy. Jsou to zprávy, že zásah byl na duši příliš velký a ta nemá dost sil se vzpamatovat bez pomoci. Obvykle se objeví bolesti hlavy nebo žaludku, migrény a trávicí obtíže, zvýšený strach a úzkost, pocity tísně a svírání hrudníku, bušení srdce, svírání v krku, pocit napětí. Vyčerpání a únava se během dne zvyšuje. Velmi často dochází k poruchám spánku, většinou se postižený probouzí denně mezi 2 – 3 hodinou ráno a pak i několik hodin nemůže znovu usnout. Ráno by samozřejmě ten spánkový deficit potřeboval dospat. Tyto obtíže už postižená osoba sama většinou neodstraní, často však stačí spolupráce s psychologem.

 

Endogenní deprese je závažné onemocnění
Předchozí vyjmenované psychické obtíže se obvykle dají vylepšit bez pomoci léků, ale je možné přibrat je přechodně na pomoc. Někdy je však situace vážnější. Stavy vyčerpanosti jsou spojené s pocity velkého smutku, pocity bezmoci a beznaděje. Často jsou nejhorší obtíže ráno – mluvíme o tzv. ranním pesimu. Nemocní mívají pocity, že život je nesmírně těžký a v podstatě ho nemá smysl takhle žít. Vždy musíme brát sebevražedné myšlenky dotyčného člověka vážně a okamžitě pro něj hledat odbornou psychiatrickou pomoc. I manifestní pokusy o sebeusmrcení se mohou totiž stát dokonanými. V tomto směru není na místě laické subjektivní posuzování situace a domněnky, že dotyčný jen sebevraždou vyhrožuje.

 

Vnější a vnitřní příčiny těžké deprese
Někdy je základní příčina, která rozvoj onemocnění způsobila, odhadnutelná. Buď jí je těžké jednorázové trauma nebo dlouhodobá extrémně stresující životní situace. Někdy však se onemocnění rozvíjí bez závislosti na životních podmínkách člověka, jakoby samo od sebe. Vynoří se a pak příčina je někde uvnitř psychiky. Okolí nechápe a často dotyčného podezřívá z lenosti či hypochondrie. Zhoršující se stav pacienta ale nakonec většinou i ty nejpodezřívavější dovede k názoru, že jde o onemocnění.

 

Fáze onemocnění a jeho léčba
Typické depresivní onemocnění probíhá jakožto střídání fází zhoršení příznaků a to většinou na jaře a na podzim s fází zlepšení. Někteří nemocní dříve trpěli natolik, že nebyli schopni výkonu zaměstnání. Dnes má farmaceutický průmysl stovky velmi účinných léků a tak se dá u většiny pacientů deprese dobře léčit. Antidepresiv neboli tzv. „veselých prášků“ se není třeba bát, nejsou návykové, jen jejich ukončení užívání musí být postupné. Každý trpící je za tuto lékařskou pomoc, která ho vrátí zpět k radosti ze života, vděčen

 

PhDr. Zdeňka Sládečková radí: 10 RAD PRO BOJ S DEPRESÍ

1. Základem úspěšného souboje s depresí je dodržování zásad psychohygieny. Především si zajistěte dostatečný čas na spánek, i kdyby to přechodně bylo s podporou hypnotik, tj. léků na usnutí. Lepší však by bylo optimalizovat podmínky pro spánek bez prášků, tj. zajistit vyvětranou chladnou místnost, dále teplá koupel a klid před spaním, zatemnění. Spánek nemá však trvat déle než 10 hodin.

Před spaním se pokuste zabývat alespoň půl hodiny poklidnějšími programy, drama a napětí televizních „krváků“ není to pravé.

Na každý den si též naplánujte více odpočinkových pauz. Není výhodné mít jen hodinu na oběd. Dělejte, pokud to lze, po hodině krátké pauzy a zařaďte si do nich nějaké maličké relaxační cvičení.

Je třeba též dodržovat plnohodnotnou stravu, nedržet žádné drastické redukční diety, které by tělo jen vyčerpávaly.

Vědomě se snažte na negativní situaci najít cokoli pozitivního. Jakmile vám v hlavě naskočí opět nějaké destruktivní myšlenky, okamžitě je zažeňte.

Sportujte. Sportem a jakoukoli pohybovou aktivitou se vytvářejí v mozku endorfíny, což jsou takoví „humoristé“, tedy látky, které způsobují vylepšování nálady.

Nezůstávejte v posteli a pokud možno ani mezi „čtyřmi zdmi“ bytu. Choďte hojně na procházky do přírody či volného prostoru.

Udělejte si časový harmonogram na každý den, který je před vámi. Pak už sami se sebou nelicitujte, zda rozpis plnit nebo ne.Vše, co se vám podaří zvládnout, vám „vlije novou krev do žil“.

Dopřejte si pro sebe povznášející a potěšitelnou hudbu či jiné umění a čerpejte z nich jejich energii.

Udržujte komunikaci s přáteli nebo známými, i když se vám možná zpočátku nebude chtít. Samota či izolovanost depresi „krmí“.

11. Pokud všechny tyto rady nepřinesou zlepšení psychického stavu, přestaňte se trápit a i vy se buď obraťte na psychologa nebo psychiatra. Být dlouho v depresi je i pro nejbohatší jedince příliš drahá záležitost.

 

Autor: PhDr. Zdeňka Sládečková
Přečteno: 5 078x

Přehled článků

 

Chci si udržet manžela      (přečteno: 61 435x)
Jak řešit noční přejídání      (přečteno: 5 666x)
O otcovském ledovém srdci      (přečteno: 5 475x)
O ohýbání stromku, dokud je ještě mladý      (přečteno: 4 655x)
„Ta tlustá Bára má všechno!“      (přečteno: 5 171x)
Jak se zbavit závislosti na čokoládě?      (přečteno: 5 212x)
Jak bojovat se žravou depresí?      (přečteno: 2 832x)
Jak hubnout se slabou vůlí?      (přečteno: 6 430x)
Jak netloustnout při noční směně      (přečteno: 9 919x)
Máte dostatečnou vůli zhubnout?      (přečteno: 8 249x)
Rychlokurz hubnutí 1. díl      (přečteno: 15 041x)
Rychlokurz hubnutí 2. díl      (přečteno: 10 267x)
Rychlokurz hubnutí 3. díl      (přečteno: 9 141x)
Rychlokurz hubnutí 4. díl      (přečteno: 9 585x)
Rychlokurz hubnutí 5. díl      (přečteno: 8 161x)
Rychlokurz hubnutí 6. díl      (přečteno: 10 251x)
Vysoká škola sebevědomí      (přečteno: 7 277x)
Hodíme se k sobě, miláčku?      (přečteno: 7 172x)
Dokážete sama zhubnout?      (přečteno: 8 871x)
Zdravá strava jako posedlost      (přečteno: 7 330x)
Dieta a úzkost      (přečteno: 8 336x)
Vánoce – postrach nebo posila diety?      (přečteno: 4 803x)
Situace, ve kterých se tloustne      (přečteno: 6 130x)
Obezita jako psychická obrana      (přečteno: 5 202x)
DIETA A TEMPERAMENT      (přečteno: 5 476x)
DIETA A STRES      (přečteno: 5 738x)
Kouzelná dětská snídaně      (přečteno: 7 654x)
Teď zhubněte doopravdy!      (přečteno: 10 779x)
Novoroční týdenní dieta na hubnutí      (přečteno: 6 080x)
Tipy, jak zastavit útoky hladu      (přečteno: 6 402x)
Znáte nejúčinnější formy hubnutí?      (přečteno: 6 011x)
Kdy začít s dietou?      (přečteno: 4 484x)
Proč nejsem víc sebevědomá?      (přečteno: 5 117x)
DIETA A DEPRESE      (přečteno: 6 278x)
Zažeňte podzimní depresi!      (přečteno: 5 078x)
Tátovi jsem se nelíbila      (přečteno: 4 331x)
Máma trpí uklízecí mánií      (přečteno: 5 610x)
Léky na hubnutí      (přečteno: 6 262x)
Desatero zdravého hubnutí      (přečteno: 8 375x)
KILA NAVÍC V MILOVÁNÍ NEVADÍ      (přečteno: 4 399x)
Jak netloustnout při noční směně      (přečteno: 4 632x)
DIETA A IQ      (přečteno: 5 572x)

 

 

nahoru